Pokud bys měl říct něco vysloveně barbarského, neváhej kterékoli z uvedených pravidel porušit.
Tohle pravidlo zřejmě nepotřebuje žádný dlouhý dodatečný komentář. Orwellova pravidla nejsou určena k tomu, aby si je tvůrce textu odškrtával jako položky na kontrolním seznamu. („Žádná floskule – OK, samá krátká slova – OK, žádné slovo navíc – OK, žádný trpný rod – OK…“)
Osobně je beru spíš jako takové memento. Člověk je v některých směrech jako houba — přirozeně nasává to, co je v jeho okolí běžné. A novináři, copywriteři ani další „psavci“ nejsou výjimkou. Vzhledem k nevalné úrovni textů většinové produkce se našinec může nějakým nešvarem nevědomky infikovat a k oné nevalné úrovni textů nechtěně přispívat.
To už je ale zase jiné téma. Zkrátka a dobře, šesté Orwellovo pravidlo by mohlo znít: „Neberte ta pravidla zas tak vážně.“
Další díly:
- 6 tipů pro psaní od George Orwella – úvod
- 6 tipů pro psaní od George Orwella – 1. tip
- 6 tipů pro psaní od George Orwella – 2. tip
- 6 tipů pro psaní od George Orwella – 3. tip
- 6 tipů pro psaní od George Orwella – 4. tip
- 6 tipů pro psaní od George Orwella – 5. tip
- 6 tipů pro psaní od George Orwella – 6. tip (právě čtete)
Související:
- Copywriting podle Bencivengy – rady pro copywritery od mistra svého řemesla
Zdroj: