Češtině pod lupou je bez jednoho dne jeden rok a jeden měsíc. A toto mimořádně kulaté výročí si bezesporu zaslouží krátkou vzpomínku.
Historie Češtiny se začala psát 6. prosince 2006, premiérovým příspěvkem Být s to. K dnešnímu dni dosáhl počet hesel čísla 225, dvoustovkařem se, pokud mě paměť neklame, stalo heslo Skútr, nikoli skůtr.
Očekávání versus realita
Doufal jsem, že na stránky Češtiny se dostanou především návštěvníci z vyhledávačů, kteří buď zadají chybnou variantu daného výrazu, nebo budou přímo hledat, která ze dvou (či více) alternativ je správně.
To se snad v zásadě podařilo. Některá hesla jsou sice nenávratně zaváta internetovým prachem, ale k jiným si nacházejí cestu stále noví návštěvníci. No, abych byl úplně přesný, u těch úspěšnějších hesel jsou to řádově jednotky návštěvníků denně. Nejedná se tedy o žádnou masovou osvětu, ale ani tak to není špatné. (Ostatně, míra oné osvěty se řídí i mírou poptávky.)
Pro zajímavost, nejnavštěvovanější hesla za celé období byla tato (výsledek je samozřejmě částečně ovlivněn stářím jednotlivých příspěvků):
- 1. Akademické tituly
- 2. Anonce, annonce, nebo anonnce?
- 3. Spravit, nebo zpravit?
- 4. Pí, nikoli pí. (zkratka slova „paní“)
- 5. Zpoždění, nebo spoždění?
Současnost Češtiny pod lupou – značky firem
Jak jste si možná všimli, aktuálně se jednotlivá hesla v Češtině věnují nejen českému jazyku jako takovému, ale také chybám, které se objevují při psaní názvů nejrůznějších známých firem a produktů.
Nikdy bych neřekl, že to bude představovat tak široké pole působnosti. V poslední době jsem si vzal „na paškál“ hlavně názvy automobilek a obchodních řetězců. Nikdy jsem si třeba nepomyslel, kolik lidí otáčí jednoduché a dvojité „v“ v názvu Volkswagen (píšou Wolksvagen). Pár značek z poslední doby:
- Citroën
- Ferrari
- Husqvarna
- Hyundai
- Lamborghini
- Maserati (spousta lidí zdvojuje některou ze souhlásek „s“ či „t“)
- Mountfield
- Nissan
- Peugeot
- Tesco
- Volkswagen
Spousta potenciálních kandidátů přitom ještě zbývá, a to i přes to, že z výběru vynechávám překlepy či „nedoklepy“ – ty přenechávám specialistům. 🙂
Paradoxem je, že i chybné varianty názvů (zvlášť některé) jsou z pohledu vyhledávačů poměrně konkurenčními slovy, takže uvidíme, zda spisování těchto hesel bude mít nějaký větší efekt.
Děkuji divákům ve čtvrté řadě
Závěrem na dálku a virtuálně děkuji všem, kteří rozvoj Češtiny pod lupou podpořili buď e-mailem s konkrétním nápadem, odkazem ze svých stránek nebo prostě tím, že Češtinu využívají. Budete-li mít jakékoli nápady na zlepšení, budu za ně vděčen.