Výraz firma je současnými slovníky definován jako synonymum slova „podnik“. Slovník spisovné češtiny uvádí ještě další významy (název podniku, vývěsní štít), ale ty jsou z hlediska běžného používání spíš zanedbatelné.
Z hlediska pravopisu je důležité, že ve slově firma píšeme měkké „i“, tedy firma, nikoli firma.
Výše uvedené slovní spojení je jedním z běžných výrazů, kde se slovo firma vyskytuje. Co vlastně toto spojení označuje? Možnosti jsou v zásadě dvě.
Firmy na prodej mohou být zavedenými společnostmi s určitým obratem, zaměstnanci a manažerskou strukturou, které jejich majitelé chtějí předat do nových rukou. Prodej takové firmy bývá dlouhodobější a většinou nikterak jednoduchou záležitostí, mimo jiné i proto, že pohled stávajícího majitele i budoucího investora na hodnotu firmy může být diametrálně odlišný.
Druhou variantou je prodej takzvaných ready-made společností neboli předzaložených firem, které jsou zapsané v obchodním rejstříku, mají sídlo, jednatele, IČ i splacený základní kapitál. Nevykonávají však žádnou obchodní činnost a jsou založeny pouze proto, aby mohly být prodány koncovému zákazníkovi. Výhodou koupě takové firmy je to, že si člověk ušetří mnoho časově náročného papírování.
Obvyklá spojení:
- firmy na prodej (nikoli fyrmy na prodej)
- firmy.cz (nikoli fyrmy.cz)
- stavební firmy – Brno (nikoli stavební fyrmy – Brno)
Zdroje: Slovník spisovné češtiny; heslo Ready-made společnosti na Wikipedii, viz také heslo Ready-made společnosti, nikoli redy-made společnosti