Informační kampaň o českém předsednictví v EU, korunovaná sloganem „Evropě to osladíme“, splnila minimálně jeden ze svých cílů. Vzbudila ohlas. Otázkou je, zda lze dosažení tohoto cíle hodnotit pozitivně.

Poznámka na úvod: Autor tohoto příspěvku není ani politolog, ani marketingový či mediální expert a vyjadřuje pouze své subjektivní dojmy jako (zřejmě) člen cílové skupiny.

Počáteční záměr byl jasný. Většina Čechů nemá o našem předsednictví v EU dostatek informací (a moje domněnka zní, že většině Čechů je celá záležitost přinejmenším lhostejná).

Zpracujme tedy kampaň, ve které ukážeme, jak už jsme Evropě prospěli a jakým přínosem pro ni můžeme být dnes, a udělejme to formou vtipnou, která lidi zaujme („To se pobavíte, lidové vrstvy“) a vzbudí v nich chuť získat další informace.

Na tomto základě vznikla kampaň, jejímiž nejvýraznějšími prvky jsou televizní spot z dílny režisérky Alice Nellis a značně kontroverzní slogan „Evropě to osladíme“.

O televizním spotu

Samotný spot bych rozhodně nehodnotil nikterak negativně. Známé osobnosti české vědy, kultury a sportu si po svém hrají s kostkami cukru, českým vynálezem. Proč ne?

Spot má naštěstí vyšší úroveň než komentář Alexandra Vondry, který se k nápadu s kostkou cukru hrdě hlásí. „Někteří skeptici říkají, že se tam rozpustíme jako kostka cukru v čaji. My přece nejsme kostkou cukru, ale my jsme ji vynalezli. A i kdybychom byli tou kostkou cukru, naší ambicí by mělo být trochu ten čaj osladit,“ poznamenává duchaplně podle ČTK. (Ufff…)

O sloganu

Daleko horší je to s tím diskutovaným sloganem. Premiér Topolánek poznamenává, že provokativnost sloganu je záměrná, ale zároveň odmítá jeho negativní výklad.

Jenže…

V české idiomatice spojení „někomu to osladit“ negativní význam rozhodně MÁ. Naopak nechápu, jak by v tom kdokoli mohl hledat jakýkoli skrytý, pozitivní výklad. Hrát si se slovy je skvělá věc (navíc u kostky cukru se něco podobného vysloveně nabízelo), ale v tomto případě by byla na místě aspoň špetka soudnosti.

A i když nechci zabíhat do politické roviny, v situaci, kdy máme v EU pověst výrazných „euroskeptiků“, je zmíněný slogan vyslovený… nepěkná věc.

Ze snahy o lehký humor se stala, s odpuštěním, těžká trapárna.

V závěru bych si dovolil odcitovat krátký úryvek z knihy Jak psát reklamní text od Zdeňka Křížka a Ivana Crhy (2. vydání, str. 177). Nevztahuje se jen k případu oslazené Evropy, má poměrně širokou platnost.

Nedělejte legraci za každou cenu. Nenuťte se do vtipkování, když vám to zrovna nejde. Násilný, křečovitý, hloupý či vulgární vtip je trapný a nadělá víc škody než užitku. Buďte proto opatrní a važte na lékárnických vážkách.

Evropě to osladíme. Hurá!
Štítky:

11 komentářů u „Evropě to osladíme. Hurá!

  • 7. 9. 2008 (14:26)
    Trvalý odkaz

    Mě to přijde poměrně dobré a trefné. I totiž pokud bychom byli tou onou kostkou: Do EU jsme vstoupili, abychom se tam opravdu rozpustili s tím významem, že při tom rozpuštění EU osladíme v pozitivním slova smyslu: Sladím si čaj proto, aby mi to přineslo lepší užitek. Cíl předsednictva si tedy vykládám jako, že chceme přispět k tomu aby byla EU sladší.
    Jako tedy Vy říkáte, že někomu něco osladit je vnímáno negativně. Tak na druhou stranu říci o něčem/někom, že je sladký, mi přijde jako velmi pozitivní.

    Reagovat
  • 7. 9. 2008 (16:32)
    Trvalý odkaz

    Callo, Dalibor ovšem neříká, že „někomu něco osladit je vnímáno negativně.“ On říká, že „někomu to osladit“ má jednoznačně negativní význam, a má pravdu.

    Jiná otázka ovšem je, zda to vadí. Pokud tomu dobře rozumím, tak ten slogan není určen cizincům. Je určen Čechům a ty asi neurazí. Na hloupé slogany jsme tu zvyklí a na slogany urážející někoho jiného taky.

    Reagovat
  • 8. 9. 2008 (9:17)
    Trvalý odkaz

    Celý ten „fór“ se slazením má spíš hořkou pachuť, když si uvědomíme, že kvóty EU prakticky zlikvidovaly podstatnou část českého cukrovarnictví, připomenu např. francouzskou fy Eastern Sugar…

    Reagovat
  • 8. 9. 2008 (18:45)
    Trvalý odkaz

    Je sice pravda, že „někomu to osladit“ je pohrůžka, ale jen nevážně míněná, spíše veselá a zároveň lehce staromódní. Představuju si, že by ji mohl někdo říct třeba v polštářové bitvě, ale rozhodně ne v situaci, kdy to myslí vážně.

    Tu televizní reklamu jsem sice nikdy neviděl, ale podle toho, co tady o ní píšete, zní celkem neškodně.

    Reagovat
  • 9. 9. 2008 (14:59)
    Trvalý odkaz

    Mé matce jako euroskeptičce přišel zajímavý, ale prázdný. Nerozumí (a já také ne) co chce spot lidem sdělit. Zda se „odplatíme“ za ty zrušené cukrovary, či v příštím předsednictví nadhodíme témata, která by v institucích EU otevřela pandořinu skříňku.

    Většina Čechů bude spot vnímat jako „hurá, konečně ukážeme celé Evropě, jak jsme důležití!“

    Takže, kdyby přibyl i obsah a cíl kampaně, jistě by vynaložené úsilí nesklidilo takové kritiky.

    Ad autor: Nepotřebujete být politologem, abyste zpracoval analýzu spotu. Byla jsem dost překvapená, že ani jeden člen katedry Politologie, kde jsem studovala, se k spotu nevyjádřil :o)

    Reagovat
  • 9. 9. 2008 (22:53)
    Trvalý odkaz

    Autor ma pravdu, ten slogan neni vubec vhodny. Vtipkovani za kazdou cenu a bez jakekoliv myslenky. Proc tam rovnou nedali Svejka…

    Reagovat
  • 12. 9. 2008 (13:30)
    Trvalý odkaz

    Slogan je to sice trapnej, ale obavam se ze naprosto presne vystihuje to co bude nase predsednictvi pro EU znamenat… bohuzel

    Reagovat
  • 13. 9. 2008 (18:24)
    Trvalý odkaz

    Osobně se přiznám, že mi také není jasné, co se ten slogan vlastně snaží sdělit (Vondrovo rádobyvtipné vysvětlení postrádá vniřní logiku a nedává smysl).

    Callo: Já osobně čaj nesladím, takže pro mě to má negativní nádech i při tomto výkladu. ;-)

    Na druhou stranu, také jsem si říkal, že ten slogan bude (naštěstí) do většiny jazyků asi těžko přeložitelný, takže předpokládám, že stejně míří hlavně na Čechy. Takže ostuda evropského formátu z toho snad nebude.

    Reagovat
  • 15. 9. 2008 (15:43)
    Trvalý odkaz

    Dobrý den,

    je to dětinskost a malost. p.s. aby bylo dost cukru když jsme si zrušili cukrovary a cukr dovážíme

    Reagovat
  • 17. 9. 2008 (9:38)
    Trvalý odkaz

    Čtu tady, mimo jiné, že slogan je určen Čechům, a ty nijak neuráží. Naopak! Euroskeptici z ODS si můžou takové trapnosti povídat mezi sebou někde na svých dýcháncích, to je jejich věc. Ale pokud se nepletu, v tomto státě se kdysi v referendu vyslovilo mnohem více lidí pro to, že se chtějí stát součástí Evropy, včetně mě. Takové lidi tenhle slogan doslova uráží. Marně hledám cestu, jak proti tomu protestovat. Za většinu občanů této země tento slogan rozhodně nemluví. Zase jen potvrzuje ubohost a hloupiost našich „špiček“, Hradem počínaje. Naprosto nechápu, jak se k takové trapnosti mohli snížit osobnosti, kterých si, na rozdíl od politiků, vážím…

    Reagovat
  • 22. 4. 2012 (21:31)
    Trvalý odkaz

    Kostkový cukr
    Zajímavostí je v prostoru před kostelem se nacházející žulový pomník kostky cukru, neboť ve zdejší rafinerii byl v roce 1843 vyroben J. K. Radem první kostkový cukr na světě.[3]
    Dačice historická země:Morava
    Tkže kdo dla Evropě kostku cukru v roce 1843, jednoznačně Moravané, vše ostatní je lež a fikce:-)

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tento web používá soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Podrobnosti

Do vašeho počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookies. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo vám usnadnit používání některých služeb webu. Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Vás, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíte. Po stisknutí tlačítka „rozumím“ Vás následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít