Bencivenga uvádí sedmipísmenný akronym, který vychází z teze, že všechno podstatné a povedené už bylo vymyšleno. Ten akronym zní SCAMPER (doslova něco jako „trysk“).
Autorem akronymu není sám Gary Bencivenga, alébrž Alex Osbourne, označovaný za otce „brainstormingu“.
Návod k použití akronymu je následující: Pokud uvažujete o novém sloganu, produktu, trhu, nabídce nebo čemkoli podobném, vezměte prověřené řešení a „zpracujte ho“ těmito způsoby:
- S = Substitute (nahraďte – jeden z prvků osvědčeného řešení nějakým novým, překvapivým, současným)
- C = Combine (kombinujte – prověřené a úspěšné prvky ze dvou či více zdrojů)
- A = Adapt (přizpůsobte – úspěšný slogan, produkt či nabídku z jiného oboru)
- M = Modify, minify, magnify (upravte, zmenšete, zvětšete – kterýkoli prvek)
- P = Put to other uses (doplňte jiné využití – kdo jiný by danou věc mohl využít a proč)
- E = Eliminate (odstraňte některý z prvků, který se vždy využívá, a sledujte, co se stane)
- R = Rearrange, reverse or redefine (přeskupte, obraťte, předefinujte – kteroukoli součást produktu, prodejního procesu nebo problému, se kterým bojujete)
Tolik tedy SCAMPER. Sedm písmen, ale celkem jedenáct úkonů – proto ten jedenáctinásobný nárůst kreativity. Zajímaly-li by vás konkrétní příklady využití SCAMPERu, doporučím vám zdrojový článek.
Samozřejmě jsem se pokoušel zachovat akronymní kouzlo celé poučky. Ovšem ve chvíli, kdy jsem se upachtěně dopracoval k „nakopu do“ (nahraďte, kombinujte, přizpůsobte, upravte, doplňte, odstraňte), jsem toho raději nechal.
Budete-li mít nápad, jak tento akronym vkusně dokončit (případně i s přeformulováním českých ekvivalentních sloves), budu rád. Do té doby doporučuji k zapamatování hezké slovo SCAMPER.
Zdroj: The 7-Letter Word That Instantly Multiplies Your Creativity 11-Fold
Copywriting podle Bencivengy
Navštivte přehled všech článků o Garym Bencivengovi.
Vtípek s NAKOPU mě opravdu dostal. Asi že je tam jakoby mimoděk nebo že jsem tenhle druh humoru v podobném článku nečekal. Každopádně děkuji dvakrát (za informace i za smích).