Objednat pro své zaměstnance nebo koneckonců i pro sebe kurz nějakých tvrdých či měkkých dovedností je bezesporu dobrý nápad. Investice v řádů pouhých tisíců se mnohonásobně vrátí v tom, že se odvádí kvalitnější a efektivnější práce, komunikace běží hladčeji a služby pro klienty jsou lepší.

Problém je, že většina zaměstnanců vnímá kurzy v podstatě jako nudné mentorování, které je akorát na několik hodin zdrží od práce. A víte co? My se jim vlastně ani nedivíme. Spousta firemních kurzů totiž přesně takhle vypadá.

Jak musí tedy vypadat správný profesní kurz, aby účastníky bavil a motivoval a skutečně si z něj odnesli poznatky, které se jim při práci budou hodit? My máme s kurzy mnohaleté zkušenosti z obou stran – jako lektoři i jako účastníci – a za tu dobu jsme celkem přesně vypozorovali, co na kurzech funguje a co ne. V tomto textu bychom se s vámi o zkušenosti rádi podělili.

Rozdělili jsme je do tří kategorií: Obsah, forma a lektor. A pro každou máme tři tipy. Až budete vybírat pro sebe či své zaměstnance dodavatele kurzu, přesvědčte se, že splňuje následující devatero.

Po stránce obsahové

Samotná obsahová náplň kurzu je pochopitelně daná tím, jakého oboru se kurz týká a co má účastníky naučit. I tady lze ale vypíchnout několik obecných principů, které kurzu zaručí, že bude fungovat.

 

1. Nekupujte zajíce v pytli

Až budete oslovovat různé dodavatele, trvejte na tom, aby vás předem seznámili s osnovou kurzu. To, zda kurz opravdu splní to, co od něj očekáváte, nepoznáte z jeho názvu. Pojednává o problematice z toho úhlu, který odpovídá činnostem ve vaší firmě? Nezabývá se z velké části věcmi, které se vás netýkají? To vše je třeba zjistit předem.

2. Nejlepší saka jsou ušitá na míru

Je až zarážející, jak málo školicích firem či jednotlivců nabízí možnost přizpůsobit obsah kurzu konkrétním potřebám vás a vašich lidí. Přitom je to skoro základ. Ani nevíte, jak moc účastníci zpozorní, když během kurzu vidí a slyší názvy produktů či služeb, s nimiž mají právě oni denně co do činění. Navíc je pak pro ně snazší přenést poznatky z kurzu do své každodenní práce.

Domluvte se tedy s dodavatelem, že ho seznámíte s procesy ve vaší společnosti a s náležitostmi vašeho oboru a že mu třeba předem poskytnete vnitrofiremní materiály, z nichž může vycházet. Skutečně schopný lektor často na základě takové analýzy zjistí i další místa, kde vás tlačí bota, a přitom vás možná nenapadlo, že by bylo dobré se jim věnovat.

3. Chce to tunu praxe a špetku teorie

Protože kurzy vedou (respektive by měli vést) lidé, kteří danému oboru skvěle rozumí, mívají žel tendenci rozebírat s účastníky zbytečnou teorii. Nebo dokonce na kurzu pracovat s latinskými výrazy, které se s oborem pojí, a podobně.

Pokud ale rozšíření teoretických znalostí není vaším cílem (což bývá u firemních kurzů zřídka), hledáte něco jiného. Říká se, že špetka praxe vydá za tunu teorie, takže pokud bude v kurzu ne špetka, ale celá tuna praxe, může se v závislosti na své délce – a to jsme opravdu zažili – mírou užitku z hlediska praktických poznatků rovnat několika semestrům na vysoké škole.

 

Jakou má mít kurz podobu

Pojetí neboli forma kurzu je, věřte nebo ne, stejně důležitá jako obsahová stránka věci. I nejskvostnější obsah můžete formou naprosto zabít. Informace podané zmateně, nezáživně či bez jasné struktury toho účastníkům mnoho nepředají, i kdyby se myšlenkám samotným nedalo nic vytknout.

Doporučujeme vám tedy, abyste si vybrali kurz, který splňuje tyto náležitosti:

 

1. Účastníci se aktivně zapojují

Nejlepší zbraní proti tomu, aby se studentům zatoulala mysl kamsi daleko, je zapojit je do dění. A nejde jen o udržení pozornosti – člověk je totiž tvor od přírody sebestředný, a tak se už dávno ví, že nejlépe si zapamatuje to, co sám řekl či udělal.

Dobrý lektor tedy neustále zapojuje účastníky do hledání řešení, vybízí je, aby kladli otázky nebo námitky, a sám jim otázky klade. Nehustí do nich správné postupy a řešení – staví se spíš do role průvodce, který jim dovedně ukazuje cestu tak, aby ke správným postupům a řešením došli sami.

2. Kurz má hodně vizuálních prvků

Máloco pomáhá člověku, aby si uložil něco do paměti, tak jako vizuální vjem. Když myšlenku doprovází obrázek, video nebo alespoň jednoduchý graf, mozek si ji s daným vizuálním prvkem spojí a mnohem snáz si ji později vybaví.

Samozřejmostí tedy musí být vizuálně přitažlivá a kreativně zpracovaná prezentace. Pozor, tím nemáme na mysli unylé slidy s hromadou textu či nudnými tabulkami. Dobrý lektor pracuje v prezentaci například se symboly, fotkami, animovanými obrázky a třeba i kreslenými vtipy (to poslední jsme zažili jako účastníci kurzu překladatelských technik a bylo to báječné).

3. K dispozici je online i prezenční forma

Sice souhlasíme s tím, že přítomnost lektora i všech účastníků v jednom fyzickém prostoru je v některých směrech ideální, ale schopný lektor zvládne i ve virtuálním prostoru předat studentům ne-li sto procent, tedy aspoň devadesát.

Online kurz může být správná a někdy i jediná volba. Zpravidla vyjde levněji, je snazší na zorganizování a zaměstnanci nebo vy se ho můžete zúčastnit z domova (klidně v pyžamu). Nehledě na to, že řada společností potřebuje kurz uspořádat pro pracovníky rozptýlené v různých koutech republiky. Nejen v takových případech je kvalitní online kurz k nezaplacení. (Ve skutečnosti spíš naopak – je právě k zaplacení snáz.)

 

Co musí umět lektor

A na závěr zmiňme prvek, na který se často nehledí, a přitom má na efektivitu kurzu zásadní dopad: osobnost lektora samého.

To, že lektor perfektně rozumí tomu, co bude účastníky kurzu učit, i všem souvislostem okolo, je samozřejmost. Kromě toho bychom vám doporučili, abyste si položili tyto otázky:

 

1. Má charisma?

Možná vám přijde, že taková věc jako charisma by vás měla zajímat u člověka, s nímž jdete na rande, a ne u lektora odborného kurzu. Jenomže schopnost svým projevem a podáním upoutat zájem přítomných, a dokonce je nadchnout pro téma, které je možná dosud ani nezajímalo, je nezbytné umění. Málokdo ho přitom ovládá.

Z lektora by zkrátka mělo vyzařovat něco, co druhé motivuje zajímat se o to, oč se zajímá on. Spousta lektorů na kurzech působí, jako by mluvili sami k sobě, a někdy je z nich dokonce cítit, že mají trému. Jakkoli je to pochopitelné, jsme přesvědčení, že takový člověk na sobě buď musí hodně zapracovat, nebo by možná měl své znalosti využívat v jiné profesi.

2. Je to brilantní řečník?

Asi se shodneme, že základem dobrého řečového projevu každého lektora je schopnost zřetelně artikulovat a mluvit dostatečně hlasitě. Ale tím požadavky na rétorické dovednosti zdaleka nekončí.

Schopný lektor udržuje přiměřený, nevtíravý zrakový kontakt s publikem. Výborně moduluje neboli mění výšku i tempo řeči tak, aby zdůraznil klíčové body a udržel pozornost přítomných. V žádném případě lektor nesmí látku číst – vždy mluví spatra, tedy maximálně z heslovitých poznámek. Doplňme do výčtu jeho schopností ještě živou gestikulaci a mimiku, nemluvě o přátelském úsměvu.

Zkrátka udržel by si pozornost posluchačů, i kdyby recitoval telefonní seznam.

3. Má smysl pro humor?

Dobře, tohle není až tak klíčový požadavek. Ale máme bohatou osobní zkušenost z pozice účastníků i lektorů, že je to zpravidla skvělý bonus.

Právě ve chvíli, kdy už látky začíná být hodně a pozornost účastníků uvadá, vtipná výplň dělá zázraky. I třídy, které se váhaly zapojit do průběhu kurzu, často výrazně ožily, když přišel na přetřes nějaký vtipný příklad z praxe, nebo klidně i humorný klip, který se váže k obsahu.

 

Závěr

Sehnat si na přípravu a vedení kurzu odborníka na slovo vzatého je důležité, ale jde jen o první krok.

Třikrát v životě se nám stalo, že si nám někdo postěžoval, že si u někoho objednal kurz a ten ho zklamal – účastníci prý usínali a obsah byl hodně teoretický. V jednom případě měl lektor titul PhDr. a ve zbylých dvou případech titul doc. Už to samo o sobě dokládá, že šířka znalostí zdaleka není vše.

Doufáme, že až budete pro sebe nebo své zaměstnance hledat kurz, budou se vám hodit rady a zkušenosti, které jsme pro vás shromáždili v tomto textu. Právě takový způsob přípravy a vedení kurzů se nám osobně v praxi mimořádně osvědčil.

Nabídku našich kurzů najdete zde a zde.

Jak má vypadat správný kurz
Štítky:        

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tento web používá soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Podrobnosti

Do vašeho počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookies. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo vám usnadnit používání některých služeb webu. Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Vás, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíte. Po stisknutí tlačítka „rozumím“ Vás následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít