Vymyslet atraktivní, snadno zapamatovatelný a unikátní název společnosti, produktu, služby nebo internetového projektu dá většinou pořádně zabrat. Rady profesionálů, jak při výběru názvu postupovat, bych rád shrnul v minisérii příspěvků na toto téma.
Názvy včera a dnes
Když člověk čte o tom, jak vznikaly mnohé z názvů nejvýznamnějších společností současnosti, neubrání se dojmu, že to dřív bylo všechno jednodušší.
Ve Wikipedii si například můžete projít přehled nejvýznamnějších společností a přečíst si o historii vzniku jejich názvů. Zjistíte tak, že někdy stačilo, aby měl spoluzakladatel rád jablka nebo aby za domem zakladatelů tekla říčka příhodného jména, a veleúspěšný obchodní název byl na světě.
V současné době je to přece jenom složitější, a to zvlášť ve vysoce konkurenčních oborech, jako je třeba tvorba webových stránek. Zejména v anglofonních zemích proto některé firmy vynakládají tisíce a desetitisíce dolarů, aby jim specializované týmy vymyslely jméno, které je bude důstojně reprezentovat.
Přestože je někdy vymyšlení atraktivního názvu otázkou náhlého polibku obzvlášť přející múzy, občas nezbývá než k tomuto zapeklitému úkolu přistoupit poněkud systematičtěji. O několik tipů pro tento systematický postup bych se s vámi rád rozdělil. Budu přitom vycházet zejména ze tří zdrojů:
- z článku Business Name & Tag Line Generator (Marcia Yudkin)
- z publikace Igor Naming Guide – PDF soubor (1,2 MB) si můžete stáhnout ze stránek Igor International
- z knihy Jak psát reklamní text, konkrétně z kapitoly „Jak se dělá název“
O čem to vlastně bude
Zjednodušeně řečeno se vytváření názvu skládá ze čtyř kroků:
- 1. Sestavte seznam slov vztahujících se k vaší činnosti.
- 2. Vytvořte několik variant názvu (mj. s přihlédnutím k šíři vaší působnosti – budete podnikat pouze v tuzemsku, nebo i v zahraničí?).
- 3. Kriticky své kandidáty zhodnoťte (z hlediska výslovnosti, libozvučnosti, snadné zapamatovatelnosti).
- 4. Vyberte z kandidátů svého favorita (a nezapomeňte přitom ani na právní hledisko – obchodní rejstřík, registrované ochranné známky apod.).
Budu-li živ a zdráv, budu se těmto jednotlivým krokům věnovat v následujících příspěvcích. Příště začneme tvorbou seznamu klíčových slov.
Zní to zajímavě, těším se na pokračování!
Z vlastní zkušenosti bycho do těch bodů při tvorbě názvu doplnil ověření, zda-li je příslušná doména, které odpovídá názvu, volná.
Davide, moc díky za doplnění. Volná doména je samozřejmě základ – pokud k dispozici není, pak ani nemá smysl o dané variantě dál uvažovat.
Zrovna nedávno se na conBLOGu (http://blog.converter.cz/index.php?…) objevil odkaz na generátor názvů domén (http://www.lightsphere.com/dev/web20.html). Některé možnosti jsou zajímavé, i když o jejich praktické využitelnosti by se dalo pochybovat (viz ověření, zda jsou domény takového jména ještě k dispozici, viz odkaz na stránce).