Nevykládejte návštěvníkům svých stránek, co všechno pro ně můžete udělat. Prostě jenom zajistěte, ať mohou snadno provést to, kvůli čemu přišli. Tolik poselství posledního článku Gerryho McGoverna.
Tuším, že řada z vás má článek Great websites do, not say už přečtený. Přesto mi to ale nedá, abych na něj neodkázal.
Dobrý den, já jsem web. A vy?
McGovern se v něm svým typickým stylem „naváží“ do stále poměrně rozšířeného nešvaru, kdy řada webů (snad po vzoru politiků) dlooouze popisuje, co všechno na nich můžete najít a co všechno pro vás ona společnost může udělat.
„Spěchám,“ píše autor v reakci na oblíbenou úvodní větu „Vítejte na našich webových stránkách“. „Nechci si s vaším webem vyměňovat zdvořilostní fráze. Nechci si s ním potřásat rukou. Nechci se bavit o počasí. Přišel jsem na váš web z určitého důvodu. Spěchám a jsem netrpělivý. Odpusťte si tedy to uvítání, prosím.“
S námi je to tááák jednoduché…
Dalším oblíbeným klišé jsou podle McGoverna věty typu „Na našich stránkách můžete velmi jednoduše…“ (udělat, najít to či ono). Ještě jeden citát:
„Když si otevřete Google, najdete tam snad větu jako ‚Hledání s Googlem je velmi jednoduché a rychlé‘? Ne. A je to proto, že hledání s Googlem jednoduché skutečně JE. Je tak jednoduché, že o něm skoro ani nemusíte přemýšlet. Uprostřed stránky je velké vyhledávací okno. Tohle je jednoduché.“
Protože z vlastní zkušenosti vím, jak těžké někdy je potlačit svou „výřečnost“ (čti: ukecanost) při přípravě textů pro webové stránky, doporučuji tento článek všem, kdo se jakýmkoli způsobem podílejí na tvorbě a schvalování webového obsahu.
No, je jasné, že „vítejte na našich webových stránkách“ není zrovna nic moc věta, to je jako kdyby jste do telefonu říkal na úvod „Ahoj, mluvíme spolu telefonem“, a to, myslím, nikdo nedělá.
Ale když něco nabizím tak je IMHO dobré popsat k čemu je to případnému kupujícíu dobré. Třeba kdybych nabízel propanbutanové lahve, tak můžu napsat „LPG lahve, cena 200 Kč za kus“ nebo taky „Nabízíme vám úsporné LPG lahve, obzvláště výhodné pro … a to za dobrou cenu 200 korun za deseti litrovou lahev“. Je to první co mě napadlo, chci tím říct že když text bude oproštěný od zdržovaco-nudných obratů a přitom bude stručný a výstižný tak je to asi lepší než prázdná strnánka :-)
Numero: Naprosto souhlasím. Ono asi také záleží na tom, kde se příslušné informace vyskytují. Kdybych si chtěl koupit televizi a v e-shopu ke konkrétnímu modelu nenašel žádné informace, určitě bych si ji nekoupil.
Asi jde o to, aby návštěvník měl možnost najít si co nejrychleji informace, které hledá, a zároveň mu nebyly vnucovány informace, které nechce.
Konkrétně mám třeba na mysli weby společností, které mi hned na úvodní stránce sdělují, kdy byla firma založena, kdy se transformovala do akciovky atd. atd. To mě v tu chvíli prostě nezajímá. Až si budu chtít tyhle údaje zjistit, budu je hledat třeba v sekci „O nás“…
Naprosto souhlasím a nesouhlasím… Pravda, většina webů je asi příliš ukecaných (pravděpodobně včetně mého), ale bohužel ne všichni jsme google nebo v širokém dalekém okolí známá opravna použitých prezervativů a proto možná má nějaké to představení se určitou relevanci. Nebo ne?
OT: Pokud člověk zapomene zadat e-mail, tak mu tvůj blog sice pošle milou zprávu o tom, že na to zapomněl, ale neumožní mu to opravit. Ještě, že mám od určité doby ve zvyku uložit si před odesláním komentář do schránky…
tak teraz som dostal kapky ! asi prerobim web aby tam tie frazy neboli :-(