Zvyk je železná košile, praví známé přísloví. Jak moc toto přísloví platí při nakupování produktů a služeb? Jak moc na něj brát ohled při spřádání podnikatelských záměrů? Nečekejte prosím od tohoto příspěvku žádná přesná fakta a čísla, snad jenom výpověď jednoho obyčejného spotřebitele a základ pro případnou diskuzi.
Jak mě to vůbec napadlo
Na úvahu o významu síly zvyku mě přivedla diskuze pod článkem Johna Vanhary, který vytvořil zajímavou platformu pro debatu o nápadech, jak vydělat peníze podnikáním na internetu.
Jeden z přispěvatelů vyslovil upřímné obavy, zda svým podnikatelským záměrem – nabídnout bombastický webhosting za super cenu a zlikvidovat konkurenci – příliš nepopudí velké hostingové hráče.
Další diskutující poté vyjádřil myšlenku, se kterou musím souhlasit – přetáhnout zákazníky od konkurence totiž v některých oborech není ani zdaleka tak snadné, jak se na první pohled zdá. Byť nabízíte (objektivně, nebo minimálně ze svého pohledu) perfektní služby za ještě perfektnější ceny.
O českých spotřebitelích se obecně říká, že jsou poměrně konzervativní, a asi na tom něco bude. Určitě ale platí, že jak v čem a jak u koho. Za druhé mluvit nemůžu, takže nebudu formulovat žádné obecné postuláty – spokojím se s „odhalením“ svých konzumentských zvyklostí a budu vděčen za vaše postřehy.
Stupně zakonzervovanosti mé maličkosti
Nízká zakonzervovanost
Do této oblasti bych zařadil třeba gastronomii, v níž
bych se označil vysloveně za milovníka novot. Rád „prubnu“ novou
poživatinu, nápoj či podnik, pokud mě neodradí třeba podezřele nízkou
(nebo nesmyslně vysokou) cenou.
Mám své favority, ale konzervativní nejsem – noví výrobci, dodavatelé i provozovatelé u mě mají velkou šanci, pokud nabídnou zajímavé a kvalitní zboží.
Střední zakonzervovanost
Za středně konzervativního bych se označil, třeba pokud jde
o využívání běžných služeb, jako je např.
zušlechťování vlasového porostu (rozuměj: jeho periodicky se opakující
zkracování), případně různé zdravotnické služby. Do určitých
provozoven rád chodím, protože je mám blízko a už mě tam občas
i znají, zároveň ale nemám problém jít někam jinam.
Nový podnik si mě může „získat“, pokud nabízí kvalitní služby, disponuje příjemným personálem a má to štěstí, že se nachází někde v blízkosti mého bydliště, a nenutí mě tedy plahočit se někam do Tramtárie:-) Poměrně velký význam pro mě má i doporučení důvěryhodných známých.
Za „střední konzervu“ bych se označil, i pokud jde o nakupování v internetových obchodech – rád nakupuji tam, kde už jsem udělal nějakou pozitivní zkušenost, ale klidně vyzkouším i něco nového.
Vysoká zakonzervovanost
Do této kategorie řadím všechny oblasti, v nichž je změna spojena
s výraznou časovou nebo „kapacitní“ investicí. Patří sem
třeba volba mobilních operátorů nebo tarifů – jasně,
tuším, že kdybych strávil několik hodin hledáním ideálního řešení a
pak se zlobil s přechodem někam jinam, možná bych ušetřil pár korun
měsíčně. Ale prostě mi to za to nestojí, a to rozhodně nejsem milovníkem
zbytečného utrácení.
Zcela určitě bych do této kategorie zařadil i již zmiňovaný webhosting. Hosting jsem měnil jen jednou, a to díky dvěma okolnostem – s tím předchozím jsem začal být poměrně dost nespokojen a navíc se chystal náš nový web, takže nebyl problém změnu provést „z jedné vody načisto“.
Abych takovou změnu provedl znovu, musely by být okolnosti hodně podobné – musel bych začít mít s tím stávajícím výrazné problémy (což zatím nenastalo, díky, Český hostingu🙂 a musel by mi někdo zaručit, že změna nebude moc „bolet“. Rozhodně bych neměnil jen kvůli tomu, že mi někdo nabídne o pár MB navíc nebo cenu o pár Kč nižší.
Jak u spotřebitelů zdolat sílu zvyku
Slíbil jsem, že nebudu formulovat žádné obecné rady, tak následující body berte jenom jako moje subjektivní názory – nejsou to ale natolik odvážná tvrzení, že bych se obával nějaké prudké polemiky.
- v oblastech s obecně nižší zakonzervovaností často stačí vzbudit zvědavost nějakou novinkou, případně zabodovat nižší cenou za srovnatelné zboží, případně vyšší kvalitou za stejnou cenu
- jedná-li se o oblast se střední zakonzervovaností, je často potřeba vyvinout větší úsilí – vzbudit naprostou důvěru, výrazně se odlišit (ať už cenově, nebo kvalitativně), přesvědčit klienty, že se u vás budou mít ještě lépe než tam, kde byli dosud
- v oborech, kde se spotřebiteli často nepohnete ani párem volů, musíte zvolit nejsilnější argumenty – i zde platí pravidlo o naprosté důvěře a odlišení, plus nutnost odhalit, co klientům u současného „poskytovatele“ nejvíc chybí, a naprosto zřetelně a průhledně formulovat, co změna klientům přinese a proč výhody VÝRAZNĚ převýší investice, které si změna vyžádá
Pesimistický dovětek
Bohužel, někdy i v případě, že jste pro vítězství nad silou zvyku udělali maximum, se kýžené ovoce nedostaví. Nevěříte? Potom vřele doporučuji článek Jirky Bureše Síla zvyku, který vám poskytne pádný důkaz.
Zajímavé, jen bych to asi neformuloval jako zvyk, ale spíš jako „spokojenost“. Pokud se služba vysloveně nepo*****, tak není důvod měnit. Zvlášť pokud jsem se službou spokojen delší dobu … on to ale nakonec asi „zvyk“ je koukám :-)
Lepší vrabec v hrsti než orel na střeše. Tak bych to možná taky napsal, protože jeden nikdy neví, jaká bude kvalita poskytovaných služeb. A u webhostingu jde o vcelku náročnou změnu. Takže spíš jde o obavy ze špatného výběru. I pokud nejsem spokojen, tak mám obavy z ještě špatnějšího výběru … co kdyby ten nový hosting byl ještě horší, ačkoliv nabídka je lákavá … i ne, radši zůstanu kde jsem.
Jup – experimentovat s hostingem, tak nedělám celý dny nic dalšího, ale změnit restauraci je otázkou několika kroků do následující ulice :-)
Zajímavý článek, v podstatě pravdivý. Též raději nakoupím u svého oblíbeného obchodu dejme tomu o 100Kč dráž, ale mám jistotu „své“ kvality. :)
Ohledně hostingů, tento případ moc neřeším, protože pro ASP.NET v současné době moc hostingů (a to zde neumisťuji slovo kvalitních) není, takže víceméně všechny nové projekty umisťuji pořád na stejný webhosting.
No, ale dívej, když už se jako vždy těším na ten guláš z restaurace 1 … tak mám velkej problém jít do restaurace 2.
tu diskusi jsem taky četl, nicméně jsem tam nikde neviděl, že by dotyčný chtěl konkurovat vyloženě jenom místem na disku, psal něco o „lepším hostingu“…takže možná je za tím nějaká převratná myšlenka…
ale pokud není a on doufá v 70% trhu jenom větším místem na disku, je to veskrze naivni:)
Přesně tak, kolik místa na tom hostingu využijete? Osobně mám zkušenost, že většině klientů stačí 1gb. Důležitá je dostupnost, konektivita ale také ochota a vstřícnost adminů, což u nově vzniklého hostingu je těžké posoudit.
Je to tak, taky jsem konzerva. Konkrétně u webhostingu dělám změny nerad, nejdřív sehnat všechny možný hesla, vyplnit formulář, potvrdit e-mail, změnit FTP účet, kopírovat… Je toho hodně…
Konkurenci nemůžete přetlačit tím, že budete „ještě levnější“ nebo „ještě kvalitnější“, to není pro zákazníka obvykle důvod ke změně. Musíte zvolit jiný příběh – dobře o tom píše Seth Godin v knize All Marketers Are Liars, doporučuju :-)
osobně mám všechny své weby u jednoho hostingu – první web tam měl kamarád a doporučil mi to. No a pak už je to vyloženě zvyk – byť mě některé věci štvou, každý další web je hostován stejně jako tady… Mě osobně by asi nepřetáhlo nic – a cena už vůbec ne…