Říkávalo se, že nejlepším přítelem fotografa je odpadkový koš. V duchu třetího přikázání George Orwella by se dalo konstatovat, že nejlepším přítelem copywritera je tlačítko „Delete“. A já bych si dovolil dodat, že nejlepším přítelem „Sklik Partnera“ je filtr konkurence.

Nejdřív krátká sci-fi povídka…

Kdesi daleko v ideálním paralelním vesmíru žije na jedné malé planetě moudrý korektor, který provozuje skromný web. Píše blog „Zápisník moudrého korektora“ a jazykovou on-line příručku „Galakcijština pod lupou“.

Ve snaze nabídnout svým čtenářům kromě užitečných rad i lákavé obchodní nabídky navázal spolupráci s reklamním systémem Scvak.

Všichni z toho měli ohromnou radost. Na stránkách moudrého korektora teď totiž najdou nejen praktické informace, které jim usnadní život, ale také dokonale relevantní nákupní doporučení.

Typický návštěvník díky tomu přijde, dozví se, co potřebuje, a ještě dostane tip na úžasný nákup, který mu zpříjemní, ne-li přímo zkvalitní život.

Návštěvníci, inzerenti i samotný moudrý korektor – všichni jsou spokojení.

A teď realita

Na našem webu se Sklik objevil po slavné kauze Google AdSense vs. DPH. Musím říct, že pokud jde o spolupráci samotnou, jsme se Sklikem naprosto spokojení. Férové provize, poměrně kvalitní přehledy, spolehlivé platby.

Problémy jsou v zásadě dva (a myslím, že s nimi bojuje skoro každý poskytovatel reklamního prostoru):

  • kvalita reklam
  • a jejich relevance

Kvalita reklam
Kvalitou reklam myslím jak způsob, kterým jsou napsány reklamní texty, tak kvalitu produktů či služeb, jež tyto reklamy propagují. Některé z nich působí natolik odpudivě, že mám vážné podezření, jestli tak nejsou psány schválně.

Relevance reklam
Je mi naprosto jasné, že nabídnout relevantní reklamy k heslům typu Respektive, nikoli respektivě nebo Shora, ale zdola je v podstatě nemožné. Bohužel i u tematicky mnohem jednoznačnějších a z pohledu reklamy atraktivnějších příspěvků je relevance Skliku často poměrně slabá.

Je docela možné, že je to i „zásluhou“ zadavatelů reklam, kteří cílí na hodně obecná slova. Nebo je to moje chyba, protože málo používám HTML komentář. 🙂

Co s tím

Z pohledu poskytovatele reklamního prostoru by samozřejmě bylo ideální mít možnost si u nejnavštěvovanějších stránek aktivně určit množinu reklam, které by se na nich mohly zobrazovat.

To ale v praxi nejde, takže je potřeba přistoupit k „negativní filtraci“. K tomu se dá využít filtr konkurence.

V mém filtru je v současné době několik set adres, což, uznávám, je poměrně dost. Bohužel jsem zjistil, že to nějak jinak nejde.

Adresy do filtru nepřidávám nijak systematicky. Prostě jednou za čas proklikám nejnavštěvovanější stránky a odfiltruju to nejhorší. Řídím se přitom velmi sofistikovanou metodou: podle sebe soudím ostatní (tj. co se nelíbí mně, nebude se podle mého soudu líbit ani ostatním).

(I tak si ale někdy připadám jako don Quijote – odfiltrovanou reklamu někdy nahradí ještě větší příšernost 😉 )

Které stránky do filtru konkurence přidávám

(Úvodem bych rád upozornil, že nejsem odborník na internetový marketing, a už vůbec ne na PPC reklamu. Následující přehled vychází čistě z mých dojmů a preferencí.)

1. Přímou konkurenci
To je samozřejmé. Propagovat na našem webu jiné korektory či copywritery by asi působilo zvláštně.

2. Nezajímavé reklamy, které se objevují VŠUDE
Odfiltrovat všechny nezajímavé reklamy na nezajímavé produkty se opravdu nedá. Snažím se tedy eliminovat aspoň ty, které se z nějakého důvodu objevují skoro na všech stránkách webu.

3. Reklamy na produkty a služby, které se mi nelíbí
Tohle je čistě subjektivní záležitost. Odfiltrovávám třeba reklamy na různé podezřelé půjčky (bez nahlížení do registru, do 5 minut kurýrem, přes SMS atd. atd.), věštení z karet, bizarní metody hubnutí, tabákové výrobky a tak všelijak podobně.

4. Reklamy, které jsou totálně nesrozumitelné
Pokud se mi na webu objeví reklama typu: „Systémy FrSX05 – nabízíme XVCo, včetně modulů ER2 a Wo12“, nemilosrdně ji likviduju.

5. Reklama, která oslovuje příliš úzkou cílovou skupinu
Upřímně věřím, že na světě existují lidé, kteří se živě zajímají o mostní váhy, informační systémy pro soukromá letiště nebo o servis vysokozdvižných vozíků. Bohužel pochybuji, že by právě oni patřili k návštěvníkům mého webu. Pokud se tedy taková reklama neobjevuje na stránce, na které jsem psal o váhách, informačních systémech nebo vysokozdvižných vozících, s těžkým srdcem se s ní rozloučím.

Asi bych mohl pokračovat dál. Třeba tím, že pokud zrovna využívám formát reklamních bloků, kde se zobrazují náhledy stránek, snažím se likvidovat reklamy, jejichž náhled je přespříliš ohavný.

Nebo tím, že se snažím filtrovat reklamy, které obsahují víc než pět pravopisných či gramatických chyb. Ale to by bylo nadlouho.

Když mi do komentářů napíšete svoje zkušenosti a postřehy, budu rád. A když nebudou v duchu „všecku reklamu stejně blokuju“ nebo „s žádnou reklamou bys tady votravovat neměl“, budu ještě radši. 😉

Sklik Partner – jak používám filtr konkurence

5 komentářů u „Sklik Partner – jak používám filtr konkurence

  • 20. 4. 2014 (7:27)
    Trvalý odkaz

    Moc hezky jsi popsal důvody, proč na svém blogu žádné reklamy třetích stran nemám. Jsem asi jeden z mála, ale baví mě se odlišovat.

    Šetřím si navíc nervy. A čas, který můžu věnovat tomu, co mě baví nejvíc. Psaní zajímavých textů. Těch pár drobných, co Sklik vygeneruje, mi prostě za tebou popsané starosti nestojí. :)

    Reagovat
  • 20. 4. 2014 (7:30)
    Trvalý odkaz

    Ještě drobnost. Jak jsem dopsal komentář, tak jsem zjistil, že nabízíš přes Sklik reklamu na RobotMail.info, což je pěkný podfuk. Hned pod tím doporučení na WebSurf. Taky nic moc. A jako tečku Tablety Vimax, což je věc, která má prý zvětšit můj už tak dost velký penis. Děkuji, nechci. :)

    Reagovat
  • 20. 4. 2014 (7:57)
    Trvalý odkaz

    Plaváčku, moc díky za komentář i za to, že jsi rozšířil obsah mého filtru ;-) První dva kousky už jsou pryč, na tabletky jsem ještě nenarazil, ale jakmile je zmerčím, půjdou pa.

    Reagovat
  • 17. 10. 2014 (13:59)
    Trvalý odkaz

    Měl jsem pocit, že relevance zobrazovaných reklam se neřídí pouze tématickým zaměřením webu, který reklamu zobrazuje. Důležitým faktorem je také historie „brouzdání“ konkrétního návštěvníka. Pokud tedy Sklik nemůže nabídnout nic k tématu webu, alespoň nabídne něco, oč se návštěvník tápající jak správně napsat „zdola“ zajímal dříve (např. Systémy FrSX05).

    Alespoň Google AdSense takto funguje. Nebo ne?

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tento web používá soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Podrobnosti

Do vašeho počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookies. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo vám usnadnit používání některých služeb webu. Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Vás, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíte. Po stisknutí tlačítka „rozumím“ Vás následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít