Michal Čížek umí psát. To by ale samo o sobě nebylo zas tak zajímavé. Podstatné je, že umí psát zatraceně dobře.
Dokládají to nejen texty na stránkách, které společně se svým týmem vytvářel (na jeho text pro web Hotelu Opava nebo jeho 31 otázek o garážových vratech mimo jiné odkazoval i Marek Prokop ve své vynikající sérii o psaní pro web), ale také obsah vlastního webu OVX.
Aniž bych chtěl kohokoli nekriticky opěvovat, rád bych v tomto příspěvku obsah stránek OVX lehce rozpitval a poukázal na to, v čem vidím jeho výrazná plus. Snad to poslouží jako malá inspirace těm, kdo tyto stránky náhodou ještě neznají a zároveň se věnují (nebo je láká) psaní textů pro web.
1. Stručné, srozumitelné a strukturované texty
- Texty nezabíhají do přílišných technických detailů (nabízeným službám je věnována v podstatě jedna stránka s přehledným výčtem).
- Texty pochopí i čtenář, který v oboru webdesignu není kovaným odborníkem.
- Přestože texty na jednotlivých stránkách jsou delší, díky rozdělení do odstavců a občas použitému zvýraznění boldem nebo kurzívou jsou snadno čitelné.
2. Návštěvník v pozici partnera
- Texty jsou psané v přátelském duchu, ale ne nepříjemně podlézavě.
- Návštěvník není manipulován, není bombardován lacinými reklamními slogany.
- Potenciální klient ví, co má čekat. Vidět je to např. na citlivé finanční otázce. Třicet tisíc a výš. Chce-li návštěvník stránky za deset, ví, že se bude muset poohlédnout někde jinde.
3. Perfektně zvládnuté reference
Reference jsou jedním z nejdůležitějších nástrojů vypovídajících o kvalitě a důvěryhodnosti dané společnosti. Na webu OVX jsou pojaty velmi šikovně.
Jako příklad bych uvedl tvorbu stránek pro chráněnou dílnu Gerlich Odry. Reference zahrnuje kromě screenshotů a popisu práce i možnost ověření dosažené pozice ve vyhledávačích a vyjádření zákazníka, které i díky uveřejněné fotce působí věrohodně.
Mimochodem, pokud samotné stránky chráněné dílny navštívíte a pročtete si některé texty, zjistíte, co to v praxi znamená, brát v úvahu čtenáře a hrát, v dobrém slova smyslu, na správnou strunu (marketér by řekl „brát v úvahu cílovou skupinu a využívat správných motivátorů“).
Podrobnější rozbor, znovu z pera Marka Prokopa, si můžete přečíst v jeho článku na Intervalu.
4. Důvěryhodnost a přesvědčivá fakta
Lidé zdůvodňují rozhodnutí fakty, ale rozhodují se na základě emocí. Prověřené zjištění, které by každý textař měl brát v úvahu.
Obsah webu OVX vzbuzuje důvěru a navozuje pocit jistoty, ale zároveň předkládá přesvědčivá fakta, o která se potenciální klient může při obhajobě svého rozhodnutí opřít.
Viz např.: Publikované průzkumy dokladují, že české firmy za webové stránky a internetové aplikace každoročně utratí několik miliard korun, jako ekonomicky přínosné je však hodnotí méně než 10 % z nich.
5. Velká přidaná hodnota
Web nabízí kromě představení služeb tři „bonusy“. Publikaci „Ziskové weby“, e-mailový kurz „Přesvědčivá reklama a jak ji psáti“ a e-zin „Polibek robotů“. Návštěvníci tak mají oprávněný pocit, že dostávají něco navíc, a mají důvod se na stránky znovu vrátit. Učebnicový příklad tzv. „marketingu obsahem“.
6. Originalita
Mnohokrát citovaná marketingová poučka Jacka Trouta, obsažená v titulu jedné z jeho knih, „Odliš se, nebo zemři“, platí u webových prezentací beze zbytku, a zvlášť u tak konkurenčních oborů, jako je webdesign a internetový marketing.
Web OVX si s žádným jiným jen tak nespletete. Nevyniká sice dechberoucí grafikou ani se nesnaží zapůsobit bombastickým intrem s ryčnou hudbou (díkybohu), ale je svůj. Nejen celkovým designem i jednotlivými grafickými prvky, ale především svým obsahem.
7. Jazyková čistota
Nevím, do jaké míry jsem postižen svým povoláním, ale pokud na webu narazím na formulace typu „rádi bysme vám představily svoje službi“, dělá mi velký problém představit si za touto prezentací na slovo vzatého odborníka, ať už v jakémkoli oboru. Hrůzostrašný příklad toho, jak to také může vypadat v praxi, zveřejnil Plaváček, vřele doporučuji.
S webem OVX tento problém nemám. Korekturu jsem na něm nedělal, jenom jsem si letmo všiml, že by text možná někde snesl nějakou tu čárku navíc, ale to jsou drobnosti, které málokoho otráví natolik, že by znechucený odešel. V každém případě jazyková (a to i stylistická) úroveň dotvářejí obraz seriózní společnosti.
Závěrem
Když jsem asi před dvěma lety na web OVX zavítal poprvé, byl to pro mě impuls k tomu, abych se o copywriting začal intenzivněji zajímat. Sám na sobě jsem si totiž ověřil, jaký účinek mohou kvalitně napsané texty mít.
Proto doufám, že mi tuto částečně subjektivní recenzi, ve které jsem opomněl něco výrazněji ztrhat, velkoryse odpustíte:-)
Ukazuje se, že opatrnosti, zejména, když se kritizují ostatní, není nikdy dost. Překlepy se záludně podsouvají, svaté rozhořčení nad chybami druhých otupuje naši pozornost. A tak Plaváček napíše: „…která formou elektronického FW dorazila i mě…“ nebo na samotném webu OVX se nevyhnou typografickým nedostatkům („50 – 70 %“) a hnusným klišé („naše filosofie“ webu), brr.
Nic z toho ovšem není obrana kritizované nabídky. Ta je strašná.
Vidíte, i můj přípspěvek je tak trochu důkazem toho, co v něm popisuji. :-) Tedy vlastně :-(
Tak jsem se podíval Hotel Opava, ale ty texty, které onen člověk „vytvářel“ jsem bohužel nikde nenašel. Nebo myslíte ty holé nerozvinuté věty a suchopárné výčty? OK, dejme tomu, lidé dnes nečtou, ale co dál? Tenhle web ve mně zanechal tolik dojmů jako vydesinfikované nemocniční prostěradlo.
Ad Hotel Opava – omlouvám se, že jsem tento odkaz blíže neokomentoval. Předmětem článku nebyla recenze textů na webu tohoto hotelu.
Pouze jsem se zmínil o tom, že o jednom konkrétním prvku tohoto textu padla zmínka v sérii Píšeme pro web, konkrétně v části Píšeme pro web – a pro zákazníky.
Cituji: „Věděl, že na stránku přijdou jen ti, kdo se chtějí v Opavě ubytovat, a nemařil proto čas vychvalováním města a jeho okolí. Raději v hlavních bodech stránky uvozené nadpisem Proč je ubytování ve čtyřhvězdičkovém hotelu Opava dobrý nápad shrnul to, co hotel svým hostům přináší.“
Mimochodem, zkuste si představit typického potenciálního klienta tohoto hotelu. Zřejmě to bude lehce uspěchaný podnikatel nebo manažer, který jede do Opavy na služební cestu a potřebuje se někde ubytovat.
Samozřejmě, pro milovníky mateřského jazyka by bylo nádherné přečíst si hned na úvodní stránce květnaté a důkladné popisy místní krajiny, opavských pamětihodností a pohostinosti hotelového personálu.
Leč je otázka, zda by stejné ocenění projevil příslušník cílové skupiny. Ten ví, že jede do Opavy a že na krajinu a pamětihodnosti nebude mít čas.
Proto chce vědět jediné – proč by se měl ubytovat zrovna v tom a v tom hotelu. Tady najde odpověď během několika desítek sekund.
Fakt skvělý článek.