Chcete zaujmout? Pište stručně a k věci. Zaměřte se na čtenáře a na výhody, které daný článek/služba/produkt mají pro něj osobně. Známé zásady potvrdil výzkum, jehož se zúčastnilo 3000 lidí ve 14 zemích.
Gerry McGovern před časem uveřejnil výsledky studie věnované účinnosti titulků (headings) a perexů (summaries) v článku Killer web content examples. Článek rozhodně doporučuji všem, kdo se zabývají tvorbou obsahu, a zároveň si dovoluji připojit krátké shrnutí.
(Mimochodem, o termínu killer content a vůbec o tom, jak tvořit úspěšný obsah, si můžete přečíst ve skvělém článku Vaška Štrupla.)
Zadání: iTunes i žrádlo pro psy
Soutěž o nejzabijáčtější obsah probíhala v následujících kategoriích:
- Spuštění iTunes
- Obavy spojené s krmivem pro zvířata
- Zlevněný software Microsoftu (pro rozvojové země)
- Vydání posledního dílu Harryho Pottera
Vítězné i poražené soutěžící si můžete prohlédnout v původním článku. Zajímavé ale bylo, jak výrazné rozdíly mezi „atraktivitou“ jednotlivých titulků a perexů se prokázaly. Zatímco pro některé adepty se v dané kategorii vyslovila až polovina účastníků studie, jiní kandidáti nezaujali vůbec nikoho.
Rozdíly mezi úspěšnými a neúspěšnými
Přestože pronášet nějaká obecně platná moudra na základě srovnání 16 kandidátů se dost dobře nedá, určité zákonitosti bychom možná vysledovat mohli. Já jsem si všiml následujícího:
- Vítězné titulky jsou stručné. Ty nejdelší mají pět slov. U poražených adeptů najdeme i více než deset slov v jednom titulku.
- Čísla nejsou vše. I když je prokázáno, že čísla přitahují pozornost, z přehledu vítězů a poražených lze vypozorovat, že ani ona nejsou sama o sobě zárukou úspěchu.
- „Vítězové“ neobsahují zbytečná slova, jdou k věci, ale přitom nepůsobí stroze. Působí na přirozenou zvědavost.
Sám McGovern v závěru uvádí poměrně lakonické shrnutí rozdílu mezi účinným a neúčinným obsahem: účinný obsah je zaměřen na zákazníka (customer-centric), neúčinný na organizaci (organization-centric).
A poslední dva odstavce článku si asi někam přepíšu a vystavím, abych je měl hezky na očích, až mě zase popadne touha při textařině něco zbytečně „okecávat“ 🙂
doporučuju McGovernovu knihu s názvem.. Killer web content – http://www.gerrymcgovern.com/…-content.htm – těch 300 kč byla super investice.