V předchozím díle minisérie o tvorbě názvů, který vyšel někdy v pradávné historii, jsem psal o tom, jak sestavit seznam klíčových slov. Tentokrát se zaměříme na to, jaké zásady mít na mysli, když dáváme dohromady první kandidáty na konečný název.
Dobrý název je, když…
Ještě před tím, než svým prvním adeptům umožníte spatřit světlo světa, stanovte si určité zásady, kterými se při své stvořitelské práci budete řídit.
Níže uvedený výčet charakteristik dobrého názvu není úplný a není také žádným dogmatem. Řada velmi úspěšných názvů jednomu či více kritérií nevyhovuje. Jako určité základní vodítko ale může posloužit poměrně dobře.
Nuže, dobrý název by měl být:
- originální – tady není moc co řešit. Pokud váš název nebude jedinečný, nejenže zřejmě neseženete volnou doménu, ale navíc riskujete soudní opletačky.
- snadno zapamatovatelný – je možné, že se potenciální klient o vaší firmě dozví ne na internetu, ale třeba z inzerátu v tisku nebo od známého. Je-li váš název snadno zapamatovatelný, umožní mu to, aby si o vás něco našel dodatečně.
- snadno vyslovitelný – snadná vyslovitelnost přispívá ke snazšímu zapamatování. Zvláště, jedná-li se o produkt běžné spotřeby (kosmetické přípravky, potraviny atd. atd.), měli byste zajistit, aby si o něj klient v obchodě „dokázal říct“. Hodláte-li expandovat do zahraničí, nemučte své nebohé zákazníky názvy typu „Řeřicha Consulting“.
- jednoduchý a libozvučný – přísloví „v jednoduchosti je síla“ platí i v případě názvů. Prostý a libozvučný název si lidé snadno zapamatují, snáze „zlidoví“. A pokud je možné název skloňovat, pak už název nemá k dokonalosti daleko.
- výrazně odlišný – teď myslím výrazně odlišný od názvů produktů a firem vašich konkurentů. Bývá užitečné provést analýzu konkurenčních názvů a pokusit se vymyslet takový název, díky němuž nesplynete s davem.
- související s charakterem vaší činnosti – toto kritérium bych označil za jedno z těch méně podstatných. Dobrou propagací své značky totiž můžete zajistit, že si ji lidé automaticky spojí s oborem vaší činnosti (viz Baťa, Škoda, Ford, Adidas). Avšak především v případě, že se nechystáte (nemůžete) do propagace své značky nacpat nějaké horentní sumy, může být „popisný název“ velkou výhodou.
A co příště?
Původně měl být součástí tohoto příspěvku i přehled jednotlivých typů názvů. Tato oblast je ale natolik široká, že jí věnuji (alespoň doufám) samostatný článek.
Všeobecně známé věci, ale občas je potřeba si pojmy shrnout. Opakování je matkou moudrosti.
Nejtěžší rozhodování jsem měl, zda použít anglický název, nebo český. Angličtina u nás není tak rozšířená, takže mnoho lidí názvy čtou, tak jak se píší (časopis Computer je prostě Computer a né žádný kompjůtr)… nebo si je vůbec nezapamatují.
Myslím, že „originalita“ a „snadná zapamatovatelnost“ spolu velmi úzce souvisí.
Zajímalo by mě, zda-li jste na tyto body myslel, když jste zakládal doménu průfríding :)
Ivo Toman: Dobrá otázka, tušil jsem, že se někdo zeptá. Nikolivěk, při zakládání své domény jsem o podobných zásadách neměl ani páru:-) V řadě ohledů by se můj název dal použít jako solidní odstrašující příklad. Ale kupodivu se ujal – vděčím za to souhře šťastných okolností, nepříliš tvrdé konkurenci a (snad) i kvalitním službám, které kompenzují pro Čecha příšerný název:-)
To znamená, že jsem na tom s doménou trochu líp… (-;
Trochu lépe…
Pokud si všichni vzpomenou na vyjmenovaná slova po Z ;-) a
nezapomenou pomlčku. Pokud ji zapomenou, už jsou u konkurence…
ad název proofreading:
už jsem měl napsaný a téměř odeslaný jemně ironický komentář stran otázky, kdepak asi byly tyto zásady, když vznikal název „proofreading“, ale pak mi letmý pohled na posuvník naznačil, že pod odesílacím formulářem ještě cosi následuje. A ejhle – jsou tam komentáře, dokonce ke stejnému tématu, takže abych se neopakoval, zmáčkl jsem delete :-)
Tedy snad jen drobnou poznámku k použitelnosti webíku: komentáře pod formulářem jsou vážně trošku utopené, opět mě to překvapilo.
Davide, díky za podnět. Bude-li chvilka, zkusím to probrat s Víťou a třeba s tím něco provedeme.
Ahoj Dalibore, opět chválím pokračování seriálu a přicházím s dalším zajímavým odkazem. Tentokrát se jedná o článek copywritera Michela Fortina:
Jak vytvořit název, který si lidé zapamatují
http://www.michelfortin.com/…e-memorable/