Po delší odmlce způsobené pracovním přetížením, subjektivně odhadovaným přibližně na 3 G, se vracím k tématu tvorby názvů. Jak jsem slíbil minule, budeme se tentokrát věnovat sestavení seznamu klíčových slov.
K čemu je vlastně seznam dobrý?
Tuším, že se pouštím na tenký led, ale pokusím se o přirovnání z oblasti kulinářského umění. Všeobecně se doporučuje (a dle mého pozorování se tak často i skutečně činí), aby si člověk před zahájením kuchařského počinu snesl na hromadu všechny suroviny a nástroje, které bude potřebovat.
S tvorbou názvů je to podobné. Sestavování seznamu vám pomůže zamyslet se nad tím, co je vlastně vaše firma nebo produkt zač – co je pro ně charakteristické, čím se odlišují od konkurence – a poskytne vám to hrubý základ, ze kterého lze při „vaření názvu“ vycházet.
Několikrát už jsem se snažil tuto fázi přeskočit. Sedět nad papírem, okusovat tužku (klávesnici jsem zatím okusovat nezkoušel) a lámat si hlavu nad klíčovými slovy mě nikdy moc nebavilo. Ale musím říct, že to pak šlo hodně ztuha a výsledek většinou nebyl nikterak valný.
Samozřejmě je možné, že nakonec žádný z poznamenaných výrazů nepoužijete – třeba vymyslíte nějaký novotvar, který nebude vaši činnost přímo popisovat. Nezapomeňte ale, že k dobrému názvu patří i dobrý slogan – a při jeho vytváření se vám zmíněný seznam bude hodit zcela určitě.
Co by měl seznam obsahovat
Stručně řečeno, měl by obsahovat výrazy (případně spojení), jež se nějakým způsobem vztahují k vaší činnosti, případně k vašemu produktu či projektu. Marcia Yudkin uvádí, že takový seznam klidně může obsahovat 75 až 100 výrazů.
Stojí za to, popustit při této činnosti uzdu fantazii a tvořivosti. Pokud například vymýšlíte název pro webdesignérské studio a celý váš seznam budou tvořit slova web, design a studio, s největší pravděpodobností z toho žádný pořádný název „neukuchtíte“.
Zkuste tedy do klíčových slov zahrnout nejen výčet svých služeb, ale také jejich charakteristiku. Přemýšlejte:
- Koho chci svou nabídkou oslovit?
- Jakou přidanou hodnotu nabízím?
- Na co kladu při své práci důraz a na co budou klást důraz moji klienti? Na špičkovou kvalitu, nebo na lidovou cenu?
- Jaké výhody svým klientům přináším?
- Čím se liším od konkurence?
Uvažujte o předmětech, jevech nebo odborných termínech, jež s vaším podnikáním souvisejí (dobrým příkladem je třeba H1.cz). Přihoďte na seznam své ctěné jméno, případně přezdívku.
Jak seznam rozšířit
Připište si na svůj seznam jakékoli alespoň trochu slibné kombinace již zaznamenaných výrazů, které vás napadnou, případně ustálené fráze či přísloví, jež se k vašim slovům vážou.
Najděte si ke svým výrazům synonyma a cizojazyčné ekvivalenty (ideální je latina, případně angličtina). Pro hledání českých synonym můžete použít slovník nebo třeba thesaurus ve Wordu, pro hledání anglických synonym existuje řada kvalitních on-line thesaurů. Uvažujte o homonymech a antonymech.
A co dál?
Až svůj seznam dokončíte, uschovejte ho někde v suchu a nechte ho odležet. Příště se podíváme na to, jak z této změti slov vytvořit první kandidáty názvu a jaké typy názvů se nám vlastně nabízejí.
K takovému článku by se hodil praktický příklad.
diky za pekny clanek, zrovna resim problem vyberu domeny.
Hezký začátek seriálu, Dalibore. Přestože by se můj kontextový odkaz hodil spíše až k některému z podějších dílů, určitě bych na něj zapomněl, takže následující zajímavé počtení doporučuji už teď:
http://www.thinkvitamin.com/…your-company