Pokud můžeš nějaké slovo vypustit, udělej to.
Před nástupem digitální fotografie se říkalo, že nejlepším přítelem fotografa je odpadkový koš. Podobně by se dalo říct, že nejlepším přítelem copywritera je tlačítko „Delete“.
Marek Prokop napsal cca před deseti lety pro server Živě.cz článek Jak psát správně pro WWW. I když se od té doby na internetu změnila spousta věcí, následující doporučení bude platit snad věčně:
- Lidé čtou webové stránky rychle. Typický návštěvník stráví nad běžnou firemní prezentací řádově vteřiny. Co nepřečte do jedné minuty, nepřečte již vůbec. Stručnost přináší úspěch. Grafomanům je na web vstup zakázán! Jestliže vám nedělá potíže popsat z jedné vody na čisto několik stran A4 souvislým textem, musíte na sobě ještě pracovat. Začněte tím, že každou svou stránku seškrtáte na jeden třířádkový odstavec.
Zabijte své miláčky
Jedno z nejznámějších „copywriterských“ doporučení je připisováno Williamu Faulknerovi, který prohlásil: „Když píšete, musíte zabít všechny své miláčky.“
Jak jsem se ale dočetl, původním autorem tohoto bonmotu byl jiný spisovatel, sir Arthur Thomas Quiller-Couch. Ten v jedné ze svých přednášek, které byly uveřejněny pod názvem „O umění psát“ (On the Art of Writing), řekl:
- Vždy když pocítíte touhu spáchat nějakou mimořádně povedenou pasáž, udělejte to – opravdu –, a než rukopis pošlete k tisku, zase tu pasáž smažte. Zabijte své miláčky.
To, co platí v románech a povídkách, platí v textech pro webové stránky dvojnásob. Obsah je král, ale ten král nemusí mít sto čtyřicet kilo. Je pravda, že ne každý si může dovolit tak minimalistický text jako třeba Víťa Dlouhý a jeho Nuvio. Pokud chcete na svůj web přivést návštěvníky z vyhledavačů a využít přitom principu „long tailu“, budete asi muset pár stránek textu napsat.
Udělejte ale maximum pro to, aby vaše texty nebyly jenom jalovým plácáním prošpikovaným klíčovými slovy. („Nabízíme komplexní realizaci projektů v oblasti montáže bazénů. Bazény jsou skvělá věc. Když se ráno probudíte, můžete si skočit do bazénu a pobyt v bazénu vás úžasně osvěží. Když přijdete večer z práce, můžete si zase skočit do bazénu a dát si pár bazénů…“) Udělejte to, i když všechno to škrtání možná bude bolet.
Třetí Orwellovo pravidlo bychom mohli shrnout jedním slovem: „Škrtejte!“
Další díly:
- 6 tipů pro psaní od George Orwella – úvod
- 6 tipů pro psaní od George Orwella – 1. tip
- 6 tipů pro psaní od George Orwella – 2. tip
- 6 tipů pro psaní od George Orwella – 3. tip (právě čtete)
- 6 tipů pro psaní od George Orwella – 4. tip
- 6 tipů pro psaní od George Orwella – 5. tip
- 6 tipů pro psaní od George Orwella – 6. tip
Související:
- Copywriting podle Bencivengy – rady pro copywritery od mistra svého řemesla
Zdroj: