Nikdy nepoužívej dlouhé slovo, když můžeš stejně dobře použít krátké.
Toto je první, ale ne poslední Orwellovo doporučení, u něhož stojí za to připomenout známý akronym KISS, tedy „Keep it simple, stupid!“ (případně „Keep it short and simple“).
Doporučení nahrazovat dlouhá slova krátkými se samozřejmě týká především slovní „výplně“. Pokud prodáváte čisticí prostředky nebo bazény a zastřešení, nemá smysl dumat nad tím, zda by se tyhle výrazy nedaly nějak osekat.
Spíš je dobré při psaní a hlavně při následné „autokorektuře“ přemýšlet, zda by se nedala zkrátit slova nebo spojení, která nejsou zrovna „nosná“. Jen několik příkladů, které mě zrovna napadly:
- Z jakého důvodu (varianta: proč)
- Jakým způsobem (varianta: jak)
- Pravděpodobně, přibližně (varianta: asi)
- Podle mého soudu, troufám si tvrdit (varianta: myslím, řekl bych)
- Zajistíme komplexní realizaci projektu (varianta: uděláme)
Pokud se vám povede tyto výrazy buď vypustit (o tom bude následující článek), nebo maximálně zkrátit, vaši čtenáři se spíš soustředí na podstatu vašeho sdělení. A pokud váš text jenom „skenují“ očima (což asi dělají), je větší šance, že jim padne zrak na něco, co je pro ně i pro vás důležité.
Copywriting – cena za normostranu?
Vzhledem k doporučení krátit, co se dá, myslím, že není šťastné účtovat tvorbu textů podle počtu normostran (1 NS = 1800 znaků včetně mezer). Věřím, že žádný slušný copywriter by se nesnažil texty (natož jednotlivá slova) uměle natahovat, aby si vydělal o pár korun víc. Přesto účtování za normostranu není dobrou motivací.
Takže druhé Orwellovo pravidlo v komprimované podobě: „Zkraťte to!“
Další díly:
- 6 tipů pro psaní od George Orwella – úvod
- 6 tipů pro psaní od George Orwella – 1. tip
- 6 tipů pro psaní od George Orwella – 2. tip (právě čtete)
- 6 tipů pro psaní od George Orwella – 3. tip
- 6 tipů pro psaní od George Orwella – 4. tip
- 6 tipů pro psaní od George Orwella – 5. tip
- 6 tipů pro psaní od George Orwella – 6. tip
Související:
- Copywriting podle Bencivengy – rady pro copywritery od mistra svého řemesla
Zdroj:
Moc dobrý nápad, vzít Orwellovy rady a převést je do našeho jazyka a doby. Však ony jsou koneckonců nadčasové a nadjazykové.