Nikdy nepoužívej cizojazyčný obrat, vědecký termín nebo žargonový výraz, když dokážeš vymyslet běžný anglický (respektive český) ekvivalent.
Po zoufale dlouhé době se vracím k seriálu o Orwellových tipech pro psaní. (Příště se polepším a případný další seriál radši sepíšu celý, než vylezu na denní světlo s prvními díly 🙂 )
Co k téhle poučce dodat… Snad jen otřepanou pravdu: Pište s ohledem na čtenáře. Pokud předpokládáte, že vašimi čtenáři budou výhradně lidé, kteří toho o vašem oboru vědí stejně (nebo jen o trochu méně) než vy, pochopitelně nemusíte každý složitější termín nahrazovat nebo vysvětlovat.
Jestliže ale píšete (mimo jiné) pro potenciální klienty, kteří vaše služby možná potřebují, ale v dané problematice se příliš neorientují, odolejte pokušení dokazovat jim svým superkomplikovaným výrazivem, jak moc svému poli působnosti rozumíte.
Pokud jde o žargonové výrazy a slang, můžete se někdy pohybovat na tenkém ledě, když píšete texty pro příslušníky mladší generace. Je pochopitelné, že vaše texty budou mít v takovém případě poněkud jiný charakter než texty určené třeba pro vědeckou obec. Když ale svou snahu přiblížit se vyjadřování „těch mladých“ přeženete, můžete se lehce ocitnout za hranicí, kde končí přirozenost a začíná trapnost. Takže všeho s mírou 😉
Páté Orwellovo pravidlo by se snad dalo shrnout slovy: „Pište normálně!“
Další díly:
- 6 tipů pro psaní od George Orwella – úvod
- 6 tipů pro psaní od George Orwella – 1. tip
- 6 tipů pro psaní od George Orwella – 2. tip
- 6 tipů pro psaní od George Orwella – 3. tip
- 6 tipů pro psaní od George Orwella – 4. tip
- 6 tipů pro psaní od George Orwella – 5. tip (právě čtete)
- 6 tipů pro psaní od George Orwella – 6. tip
Související:
- Copywriting podle Bencivengy – rady pro copywritery od mistra svého řemesla
Zdroj: