Jak jsem se pochlubil v jednom z předchozích příspěvků, začal jsem se trochu víc zajímat o práci Garyho Bencivengy. Bude-li prostor, rád bych spáchal krátký seriál, ve kterém shrnu poznatky, které mě v souvislosti s touto legendou světového copywritingu zaujaly.
Gary Bencivenga je obecně považován za jednoho z nejlepších copywriterů současnosti. Nic na tom nemění ani fakt, že už se částečně odebral na odpočinek a nepřijímá nové klienty (no, aspoň něco máme společného – myslím konkrétně ta tři poslední slova).
Bencivenga je typickým představitelem přímého marketingu. Netvořil tedy například scénáře pro televizní reklamy, ale zaměřoval se na klasické novinové inzeráty, „direct maily“ a podobné součásti marketingového mixu.
Čím mě zaujal
- je nejen uznávaným teoretikem, ale především mimořádně úspěšným praktikem,
- učil se od klasiků, jakými byli David Ogilvy a John Caples, ale přidal vlastní poznatky, které ještě více odpovídají současnosti,
- jeho metody v oblasti direct marketingu jsou z mého pohledu velmi dobře aplikovatelné při psaní textů pro webové stránky,
- i na svých „nekomerčních“ stránkách ukazuje, že umí opravdu hodně dobře psát.
K tomu poslednímu bodu: Když už mám číst něco v angličtině, tak to musí stát za to. Ztrácím totiž motivaci ještě snadněji než u českých textů. Garyho texty mě chytily a nepustily.
Zdroje informací
Na českém webu se toho o Bencivengovi moc najít nedá. Vlastně jediným českým textem, který Bencivengu cituje a který se mi podařilo najít, je článek o marketingových titulcích od Jiřího Bednáře z roku 2004.
Ani na anglické Wikipedii toho o Bencivengovi moc nenajdete. Je sice uveden v seznamu slavných copywriterů, ale jako jediný ze seznamu nemá zpracované své vlastní heslo.
Proto v seriálu budu vycházet hlavně z jeho vlastních stránek Bencivenga Bullets a také z rozhovoru, který s ním vedl Clayton Makepeace.
Ten je sice zahájen a prokládán lehce vatózními dialogy ve formě komplimentů a ryze osobních dotazů, ale dá se z něj zjistit leccos zajímavého o Garyho životě a práci.
Tolik tedy úvodem. Snad mi vydrží odhodlání a nějaký ten seriálek opravdu vznikne a snad to taky vy vydržíte se mnou.
P. S. První hloupost. Samozřejmě jsem si měl nejdřív napsat pár dílů „do zásoby“ a pak teprve vyrukovat s úvodníkem. Ale nějak mi to nedá. Navíc hrozí, že bych si to mohl ve slabší chvilce rozmyslet…
Copywriting podle Bencivengy
Navštivte přehled všech článků o Garym Bencivengovi.
Pěkně si nás namlsal na další díly. Kdo ví, třeba přijdou na řadu i další z top copywriterů…
Gary Bencivenga patří skutečně mezi copywriterské špičky. Pro Dalibora i ostatní, vládnoucí angličtinou, přikládám přímý odkaz na archiv jeho newsletterů:
http://bencivengabullets.com/archive.asp
Michale, díky za doplnění odkazu. Původně jsem myslel, že ho zveřejním o něco později, až se trochu rozepíšu o Garyho konkrétních metodách, ale proč to odkládat. :-)
Je pravda, že jinak tenhle odkaz člověk dostane (aspoň pokud jsem něco nepřehlédl) až ve chvíli, kdy se přihlásí k odběru jednotlivých „lekcí“.
Jestli najdeš čas na to, abys vybrané kapitolky převyprávěl, určitě čtenáře potěšíš.