Několik vět vám může vydělat desetitisíce. Stačí vědět, jak na to – konkrétně umět pracovat s úvodními větami jednotlivých odstavců.
Pokud vás první věta perexu alespoň trochu zaujala (dokonce natolik, že jste se rozhodli pustit se do louskání celého příspěvku), pak má zřejmě Karon Thackstonová pravdu.
Ve svém článku Opening Sentences That Close the Sale zdůrazňuje mimořádný význam, který mají první věty odstavců. Hned v úvodu píše: „Kdykoli je to možné, uveďte odstavec větou, která přitáhne čtenáře a podnítí ho k dalšímu čtení.“
Vzhledem k tomu, že úvodní věty odstavců představují spolu s podtitulky nejčtenější části textů, je jejich úkolem vzbudit zvědavost a dát čtenáři důvod, aby četl dál.
Autorka článku uvádí i několik příkladů toho, jak lze přepracovat úvodní věty tak, aby vzbudily větší zájem. (Pokusím se alespoň dva příklady volně přeložit, předem se omlouvám za veškeré překladatelské neohrabanosti.)
Stránky nabízející služby svatebního fotografa:
PŘED: Vítejte na našich webových stránkách. Pokud hledáte [název produktu], jste na správném místě.
PO: Nepořizujeme fotky. Zachycujeme drahocenné vzpomínky, ze kterých se můžete těšit celý život.
Stránky cestovní agentury:
PŘED: Naše stránky nabízejí bezkonkurenční ceny a pestrou paletu cestovatelských služeb se zárukou spokojenosti i pro ty nejnáročnější turisty.
PO: Představte si sami sebe na bělostných plážích Honolulu, na výpravě deštnými pralesy Belize nebo na sněhem pokrytých vrcholcích v Aspenu… a to vše s 50% slevou.
Přestože český a americký čtenář budou zřejmě každý „slyšet“ na něco trochu jiného, určitě platí, to, co Karon Thackstonová píše v závěru (trochu jinými slovy) – že copywriter by si neměl „vystřílet prach“ vytvořením bombastického titulku, ale že by si měl trochu ušetřit i na poutavou úvodní větu.
Samozřejmě, poutavý titulek, poutavá první věta po titulku (tedy nejen perex, ale po každém titulku, neb se tam zastaví oči) atd – tyto pravdy lze „odhalit“ prostou sebeanalýzou, v okamžiku, kdy něco člověka zaujme, zastavit se a uvědomit si: proč?
Možná někdo bude zpochybňovat větu „Nepořizujeme fotky“ kvůli použití záporu. A tady je lepší, než argumentovat doporučením mistrů v oboru, to opět zkusit sám na sobě. Osobně mi to trošku vadí…
No, mně to chytlo.. Jak první věta, tak i zmíněné příklady.. Respektive jsem po přečtení prvních slov v „Před“ přeskočil na „Po“ a to jsem četl nedočkav konce
Ono je to hodně ovlivněné základní orientací. Přečtu si nadpis, první větu, třetí podtitulek a náhodný začátek nějakého odstavce a vím, jestli chci číst dál…
První věta je důležitá, dále tak i vhodné grafické doplnění textů (obrázek řekne víc než tisíc slov), čitelnost textů aj.
První věta by měla být bombastická (dle praxe tomu tak nemusí být vždy) ale nejlepší by bylo, kdyby se v podobné kvalitě odvíjel i zbytek textů.
Zatím ještě pořád funguje, když se do titulku napíše: Nečtěte to! (-; Ale brzo asi přestane, páč to bude ohrané.
Přesně takto to praktikuje bulvár, který nečtu. Poutavé titulky a nadpisy o velikosti H0,5 (h1 je moc malá) a text o ničem.
MzK: S Vaší definicí bulváru samozřejmě souhlasím, jenom bych chtěl upozornit, že tento příspěvek nebyl ani tak o titulcích, ale spíš o úvodních větách samotného textu.
Úkoly dobrého copywritera jsou v podstatě dva – sepsat kvalitní text, který stojí za to si přečíst, a motivovat čtenáře, aby se do jeho čtení opravdu pustili. ;-)
Svatá pravda tohleto … jen je potřeba na to obětovat trochu času.