Je možné, že by rčení „obal prodává“ v některých případech neplatilo? Gerry McGovern je očividně přesvědčen, že ano. A statistiky (pokud si je nevycucal z prstu) mu zřejmě dávají za pravdu.
Lehce provokativní článek se jmenuje Why are ugly websites so successful? a jako pedagogická pomůcka posloužil mimořádně úspěšný (a designově mimořádně „minimalistický“, odpustíte-li mi tento eufemismus) agregátor zpráv Drudge Report.
Hlavní myšlenka článku by se dala shrnout takto:
Pro uživatele je mnohem důležitější srozumitelnost, úplnost, přesnost a aktuálnost obsahu než líbivá grafika.
A Gerry – na základě vlastní zkušenosti s nákupem kamery – přidává následující domněnku:
„Mnozí zákazníci to vnímají tak, že to, co je ošklivé, je zároveň autentické a důvěryhodné. To, co je ošklivé, vám umožní udělat to, co jste chtěli, bez námahy a rozptylování. To, co je ošklivé, vám poskytne podrobné informace. To, co je ošklivé, nic neskrývá.“
Nejsem grafik ani žádný velký estét, takže si netroufám zaujmout ke Gerryho článku vyhraněné stanovisko. Webové projekty s grafikou připomínající Drudge Report mohou podle mého uspět pouze v případě, že mají skutečně mimořádný obsah a/nebo mimořádnou tradici a/nebo mimořádnou osobnost, která za nimi stojí.
V každém případě se ale potvrzuje pravda tak známá, že už se ji skoro stydím psát: Forma bez obsahu je k ničemu, naopak obsah se bez formy (někdy) obejde.
To mě připomíná web Ryanairu. Ten je škaredý, nepřehledný a ještě navíc funguje opravdu hrozně. Lidé chtějí aby to vypadalo levně aby si nemysleli, že platí za drahý vývoj webu :-)
Ano je to tak, lide maji radi „divne weby“, weby s zastaralou, nemoderni grafikou, ale kdyz to reknete web designarovi, tak se s vami pohada do krve. Ti lide jsou odtrzeni od reality, sleduji nejnovejsi trendy, delaji design pro kolegy konkurenty, nikoliv pro komercni uspech webu. Kdyby jste si dal temi odborniky ohodnotit treba strawberrynet.com, tak vam vynadaji, ze to delal 16 lety student, ze to prodava uz je nezajima.